Ogólne warunki współpracy
Wojewódzki Inspektorat Weterynarii w Katowicach
Zakład Higieny Weterynaryjnej
ul. Brynowska 27, 40-585 Katowice
OGÓLNE WARUNKI WSPÓŁPRACY
Ogólne Warunki Współpracy określają zasady zawierania umów świadczenia usług na rzecz klientów usługowych/urzędowych (zwanych dalej Zleceniodawcą) przez Zakład Higieny Weterynaryjnej w Katowicach
(zwany dalej „Zleceniobiorcą).
I. Strony
- Zleceniobiorcą jest Zakład Higieny Weterynaryjnej w Katowicach.
- Laboratorium, poza działalnością urzędową, prowadzi działalność usługową w zakresie weterynaryjnych badań laboratoryjnych, zgodnie z zakresami wykonywanych badań dostępnymi na stronie internetowej.
- Zleceniodawcą może być klient indywidualny, firma prywatna oraz podmioty urzędowe.
- Obie strony obowiązują Ogólne Warunki Współpracy.
- Realizacja zadań odbywa się zgodnie z przepisami prawa, normami, instrukcjami.
II. Odpowiedzialność
- Zleceniodawca odpowiedzialny jest za:
- proces pobierania i dostarczania próbek do Laboratorium. Laboratorium nie prowadzi działalności związanej z pobieraniem próbek;
- podanie prawdziwych informacji. Laboratorium nie ponosi odpowiedzialności za informacje przekazane przez klientów. W przypadku wprowadzenia Laboratorium w błąd co do informacji zawartych w zleceniu, mających istotny wpływ na ważność wyników, Laboratorium nie będzie ponosiło odpowiedzialności za wynik badania.
- transport próbek do Laboratorium. Należy zachować wszelkie niezbędne środki zapobiegające jakimkolwiek uszkodzeniom lub zmianom mogącym wpłynąć na wyniki badań. Laboratorium nie ponosi odpowiedzialności za ryzyko związane z przesyłaniem materiału biologicznego pocztą (wytyczne dotyczące opakowania i transportu dostępne są na stronie internetowej ZHW);
- terminowe dokonanie płatności za wykonanie usługi na podstawie wystawionej przez Laboratorium faktury.
- Laboratorium jest odpowiedzialne za:
- wykonywanie badań zgodnie z obowiązującymi procedurami, normami;
- działanie w sposób rzetelny oraz bezstronny;
- zachowanie poufności - wszystkie informacje oraz materiały uzyskane od klienta oraz wytworzone podczas realizacji działalności laboratoryjnej nie są wykorzystywane do celów innych niż statystyczne oraz naukowe, z wyjątkiem przypadków wymaganych przez prawo;
- terminową realizację badań laboratoryjnych;
- niezwłoczne przekazywanie sprawozdań klientowi (po otrzymaniu wpłaty za badanie)
III. Zlecenia
- W celu realizacji zlecenia przez Laboratorium – strony zawierają umowę w postaci Zlecenia wykonania badania lub, w przypadku badań urzędowych, innego dokumentu wskazanego przez prawo.
- Powiatowe Inspektoraty Weterynarii lub inne jednostki urzędowe działające w systemach VetLink, e-Klient mogą wykorzystać je celem przesłania zlecenia.
- Obowiązujące zlecenia wykonania badań dostępne są na stronie internetowej Laboratorium lub w Punkcie Obsługi Klienta.
- Niezbędne jest podanie wszystkich danych wskazanych na zleceniach lub innych wymaganych dokumentach oraz złożenie podpisu przez Zleceniodawcę.
- Tylko zlecenie podpisane przez klienta może zostać przyjęte do realizacji.
- Podpisanie zlecenia oznacza akceptację warunków umowy, w tym zgodę na poniesienie wszelkich dodatkowych kosztów przeprowadzanych badań.
- Jeżeli klient nie określił metody lub Laboratorium uznało wybraną metodę za niewłaściwą lub nieaktualną, Laboratorium powinno wybrać właściwą metodę i poinformować o tym fakcie Zleceniodawcę.
- Laboratorium nie podejmuje się realizacji zlecenia, jeśli nie może zapewnić jego prawidłowego wykonania. Laboratorium utrzymuje zapisy z wszelkich dodatkowych ustaleń z klientem w tym dotyczących zmian lub uzupełnionych braków.
- Zleceniobiorca może dokonać stwierdzenia zgodności wyników na życzenie klienta. zgodnie z zasadami prostej akceptacji, lub innej reguły po uprzednim uzgodnieniu z klientem.
- Termin wykonania badania uzależniony jest od metody badawczej, może ulec zmianie w zależności od rodzaju i zakresu niezbędnych badań/analiz, może być wskazany:
- w treści zlecenia;
- na stronie internetowej;
- przekazany Zleceniodawcy w inny sposób, np. telefonicznie lub mailowo.
IV. Przyjęcie próbek do badań
Próbki przyjmowane są w Punktach Obsługi Klienta w Katowicach:
próbki biologiczno-chemiczne od poniedziałku do piątku w godz. 7.40-15.00,
próbki mikrobiologiczne żywności od poniedziałku do środy w godz. 7.40-13.00.
- Dostarczenie próbek do Pracowni Mikrobiologii Spożywczej należy każdorazowo wcześniej ustalić z Kierownikiem Pracowni.
- W przypadkach szczególnych przyjęcie próbek do badań należy w każdym przypadku ustalić z Kierownikiem Pracowni.
- Szczegóły dot. zleceń ustalane są każdorazowo w Punkcie Obsługi Klienta.
- Możliwe jest, po uprzednim uzgodnieniu z Kierownikiem Pracowni lub Kierownikiem Laboratorium, przyjęcie próbek przez portiera WIW.
- Przyjęcie próbek do badań następuje po spełnieniu przez Zleceniodawcę wymogów zawartych w obowiązujących Kryteriach przyjęcia próbek do badań oraz dostarczeniu uzupełnionych o wszystkie niezbędne informacje zleceń lub innych obowiązujących dokumentów wraz ze złożeniem na nich podpisu.
V. Odstąpienie od przyjęcia próbek
- Jeżeli zlecenie zostało dostarczone kurierem i nie spełnia wymagań formalno-prawnych, próbki zostają zabezpieczone. Dalsze postepowanie zależy od ustaleń z klientem.
Tak przesłane próbki mogą być zutylizowane po 30 dniach od ich dostarczenia. - Jeżeli dostarczone próbki nie spełniają wymagań do przyjęcia, klient otrzymuje informacje o nie przyjęciu próbek do badań.
- Laboratorium może odstąpić od przyjęcia próbek do badań jeżeli:
- stan próbki uniemożliwia prawidłowe przeprowadzenie badań;
- zaangażowanie się Laboratorium w realizację zlecenia mogłoby zachwiać zaufanie do niezależności ocen, bezstronności działań oraz rzetelności Laboratorium;
- klient zalega z opłatami za wcześniej wykonane badania.
IV. Realizacja usługi
- Przyjęte próbki są zabezpieczane przez Laboratorium w sposób zapewniający ochronę przed uszkodzeniem, zniszczeniem lub zmianą właściwości.
- Klient ma prawo uczestniczyć w badaniach laboratoryjnych w roli obserwatora według zasad ustalonych przez Kierownika Laboratorium, przy zapewnieniu poufności wobec innych klientów. Wyjątek stanowią badania, gdzie ze względu na szczególny charakter warunków występujących w Laboratorium, w celu zachowania zasad i środków bezpieczeństwa biologicznego, Zleceniodawca nie może w nich uczestniczyć.
- Laboratorium nie zwraca próbek przyjętych do badań, również w przypadku rezygnacji z ich przeprowadzenia. W przypadku badań sekcyjnych, istnieje możliwość, za zgodą Zleceniodawcy, przekazania zwłok do firmy kremacyjnej.
- Laboratorium nie korzysta z zewnętrznych dostawców usług laboratoryjnych.
VII. Sprawozdania z badań
- Autoryzowane są wyłącznie przez osoby do tego upoważnione.
- Wystawiane są za pomocą programów CELAB i vLab.
Wysyłane są do klienta w formie:
- wskazanej przez niego na zleceniu po otrzymaniu wpłaty za fakturę;
- dostępnymi systemami (np. ePUAP, VetLink).
- Wyniki badań odnoszą się do otrzymanych i badanych próbek, Laboratorium nie prowadzi oceny wyników zamieszczonych na sprawozdaniach z badań.
- Sprawozdania z badań zawierają dane otrzymane od klienta, jak i wyniki oraz niezbędne informacje wymagane do przeprowadzenia analizy tego wyniku.
- Tam gdzie to właściwe sprawozdania z badań przedstawiane są wraz z oszacowaną niepewnością.
- Wydanie sprawozdania z badań następuje po opłaceniu przez Zleceniodawcę faktury za badanie.
VIII. Płatności
- Cena za badanie usługowe jest zgodna z obowiązującym cennikiem dostępnym na stronie internetowej www.katowice.wiw.gov.pl.
- Cena za badania urzędowe jest zgodna z obowiązującym Rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie opłat za czynności wykonane przez Inspekcję Weterynaryjną.
- Płatności za badania można dokonać:
- kartą płatniczą w dniu dostarczenia próbek do Laboratorium;
- przelewem po wystawieniu faktury przelewowej na miejscu w Laboratorium;
- przelewem po otrzymaniu faktury drogą wskazaną przez klienta na zleceniu.
- Faktura wystawiana jest z dniem zakończenia badań przez Laboratorium.
- W przypadku nieterminowej zapłaty Inspektorat naliczy Zleceniodawcy rekompensatę za koszty odzyskiwania należności w wysokości zgodnej z obowiązującym prawem.
- W razie stwierdzenia wyniku badania innego niż ujemny, obowiązujące przepisy prawa mogą nakazywać przeprowadzenie badań potwierdzających w innym Laboratorium, co spowoduje konieczność pokrycia kosztów tego badania przez Zleceniodawcę zgodnie
z cennikiem właściwego Laboratorium.
IX. Postanowienia końcowe
- Zleceniodawcy przysługuje prawo do złożenia skargi w trybie określonym w KPA.
- Informacje o przyjmowaniu i załatwianiu skarg i wniosków dostępne są na tablicy ogłoszeń Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii oraz stronie internetowej.
- Zleceniodawcy przysługuje prawo wglądu do przekazanych danych oraz ich sprostowania.
- Laboratorium zwraca się z prośbą o wypełnienie ankiety satysfakcji klienta dostępnej na stronie internetowej lub w Punkcie Obsługi Klienta.
- Wszystkie szczegółowe informacje dot. kryteriów przyjęcia próbek do badań, godzin funkcjonowania, wytycznych dot. dostarczania próbek do badań oraz innych wymagań dostępne są na stronie internetowej www.katowice.wiw.gov.pl